El universo carcelario femenino del régimen franquista: entre historia, (pos)memoria y la novela histórica actual

El tema del universo carcelario femenino, como parte del sistema penitenciario franquista refeja la forma en que el estado dictatorial ejerció el poder sobre un vasto grupo de la sociedad española. El artículo al hacer un resumen de los estudios acerca del tema en cuestión (Vinyes, suárez/colectivo 36, cenarro, cuevas, Doña, los propósitos de Vallejo nágera) y enfocarlo en el actual debate sobre la memoria histórica, se propone plasmar el tema carcelario femenino en las actuales narraciones de la fcción histórica (Ferreo, Fonseca, chacón, cañil) y presentarlas bajo unas posibles perspectivas analíticas (lugar de memoria, posmemoria, género.

Le sujet de l’univers carcéral féminin, en tant que partie du système pénitencier franquiste, reflète les formes à l’aide desquelles l’Etat dictatorial exerçait son pouvoir sur un immense groupe social espagnol. Cet article, après avoir présenté brièvement l’état des recherches sur ce sujet (Vinyes, suárez/colectivo 36, Cenarro, Cuevas, Doña, les objectifs de Vallejo Nágera) et avoir montré celui-ci dans la perspective du débat actuel sur la mémoire historique, a pour but de traiter le sujet des prisons pour femmes dans les narrations historiques romanesques actuelles (Ferreo, Fonseca, Chacón, Cañil) et de les présenter dans les différentes perspectives analytiques possibles (lieu de mémoire, postmémoire, genre).

During the period of the second republic and the Spanish civil War there were many women who had an innovative and important role in the struggle for gender equality and women's emancipation, ranging from prominent political figures who participated in the public sphere to anonymous women who participated in social movements. My goal is to study the representation of these female historical figures in the literary narrative. The aim of this article is to check if the analyzed figures are presented by the writers as heroes and mythical worriers, or mere human beings influenced and limited in their choices by the environment. It will revise what the role the politics plays in their lives, and the influence exercised by the commitment and political activity in their concepts of themselves. Tis article focuses on the tension between being a woman and political commitment from the perspective of personal conflicts of the protagonist of The History of a Teacher, a primary school teacher who decides to endorse the social project of education promoted by the reforms introduced during the second Spanish republic.

Texte

Version Fac-similé [PDF, 173k]

Citer cet article

Référence électronique

Judyta Wachowska, « El universo carcelario femenino del régimen franquista: entre historia, (pos)memoria y la novela histórica actual », Sociocriticism [En ligne], Vol XXVII 1-2 | 2012, mis en ligne le 18 mars 2019, consulté le 27 avril 2024. URL : http://interfas.univ-tlse2.fr/sociocriticism/698

Auteur

Judyta Wachowska

Universidad Adam Mickiewicz de Poznań